Ballett


Ballett er selve grunnmuren innen dans, og selv en hip hop-danser har god nytte av å trene ballett. Visste du at mange fotballspillere og toppidrettsutøvere trener ballett? Det er fordi det er en fantastisk god treningsform. Ballett er gøy og sunt for alle, enten du er 4 eller 80 år!

Ballettklassene er generelt bygget opp med øvelser ved barren, deretter øvelser i senter, og over gulvet. Til slutt øver man på koreografi, og gjør en grundig uttøyning.

Selv om klassene er inndelt delvis etter alder, anbefales det at man følger nivå først. F.eks. om du er 10 år og nybegynner, så bør du velge ballett 1 før du går over til ballett 2. Læreren vil fortelle deg når du er klar til å flytte opp til neste nivå.

 

Ballett 1

Ballett 1 er en nybegynnerklasse for de aller minste, der 4 år er nedre aldersgrense(men de fleste er ikke klare for å begynne før ca. 5 år). Dette er en fin og leken introduksjon til dans, der barna blir kjent med elementære ballettuttrykk og bevegelser. De lærer disiplin, men får i tillegg mulighet til å være kreative og danse fritt.

 

Ballett 2

I ballett 2 bruker vi tid på øvelse ved barren, i senter og over gulvet. Barna lærer flere ballettuttrykk og det blir lagt stor vekt på koordinasjon, plassering og riktig bruk av turn-out. Ballett  2 er fra 8 år og oppover. Det anbefales at man danser ballett 2 ganger i uken på dette nivået.

 

Ballett 3

Ballett 3 er fra ca. 12 år. Her er nivået høyere og det forventes at en viss grunnteknikk er på plass. Tåspiss-dans kan bli introdusert, dersom eleven er klar for dette. Danselæreren evaluerer elevene fortløpende og vil gi beskjed når det er på tide å kjøpe tåspiss-sko. Ballett 3 er 3 dager i uken, inkludert en egen tåspiss klasse.

Degas